Thursday, 5 December 2013

Al-Awfar RM 3.2 Million Campaign







Terma & Syarat
  1. Tarikh Kempen adalah seperti berikut :
     
    Kempen Pertama bermula : 1 Julai 2013, berakhir : 31 Disember 2013.
    - Kekalkan deposit sehingga 30 April 2014.
  2. Kempen ini terbuka kepada semua pelanggan Bank Islam yang baru dan sedia ada kecuali :
     
    1. Kakitangan tetap dan / atau kakitangan kontrak Bank Islam ;
    2. Keluarga yang hampir dengan kakitangan tetap dan/atau kakitangan kontrak Bank Islam (suami/isteri/anak-anak) ; atau
    3. Wakil dan/atau ejen (termasuk ejen pengiklanan dan promosi) Bank Islam;
    4. Akaun Pelaburan-i Al-Awfar dan Akaun Simpanan-i Al-Awfar Junior

      Sekiranya terdapat penyertaan yang telah disahkan oleh Bank Islam merangkumi kategori yang telah dinyatakan diatas hak pemenang hadiah adalah terbatal dengan serta merta dan pihak Bank Islam akan menentukan pemenang yang berhak keatas hadiah tersebut.Keputusan Bank Islam adalah muktamad, sebarang bantahan,pertanyaan atau apa jua berkaitan tidak akan dilayan.
       
  3. Kelayakan penyertaan:
     
    • Deposit permulaan bagi akaun baru
    • Penambahan deposit bagi akaun sedia ada
    • Penambahan deposit selanjutnya
    RM1,000
    RM 1,000
    Di dalam gandaan RM 1,000
    • Kelayakan Unit (EU) 





    • Pengiraan Unit Kelayakan

      Formula:
      Baki Akhir X Unit Bulanan = EU
      RM 1000

      Contoh:
      RM 10,000 X 5 = 50 EU
      RM 1000
    Oktober 2013
    X 5 Unit

    November 2013
    X 3 Unit

    Disember 2013
    X 1 Unit
  4. Amaun deposit permulaan dan penambahan hendaklah dilakukan di dalam Akaun Simpanan-i Al-Awfar bermula dari tarikh :

    1 Oktober 2013 hingga 31 Disember 2013 dan simpanan ini hendaklah dikekalkan sehingga 30 April 2014.

    Amaun minima deposit permulaan bagi akaun baru dan penambahan deposit bagi akaun sedia ada adalah sebanyak RM1,000.

    Tarikh undian akan dijalankan pada bulan Mei 2014 atau tarikh lain yang ditetapkan oleh Bank Islam.
     
  5. Setiap pelanggan yang mempunyai baki kurang daripada jumlah kelayakan dalam tempoh yang dinyatakan adalah tidak layak untuk menyertai kempen “Al-Awfar RM 3.2 Million Campaign: Fast Lane To Become A Millionaire” tetapi layak untuk undian bulanan dan suku tahunan Al-Awfar.
     
  6. Pelanggan sedia ada yang mempunyai baki kurang daripada jumlah kelayakan dan ingin melayakkan diri dalam Kempen ini perlu menambah amaun simpanan kepada jumlah yang telah ditetapkan oleh pihak Bank Islam sebagaimana disebut dalam terma dan syarat Kempen.
  7. Pelanggan sedia ada yang mempunyai baki lebih daripada jumlah kelayakan dan ingin melayakkan diri perlu menambah amaun simpanan yang baru keatas amaun sedia ada sebagaimana disebut dalam terma dan syarat Kempen .
  8. Pelanggan yang layak hendaklah mematuhi syarat-syarat Kempen sebagaimana ditetapkan oleh Bank Islam. Bank Islam berhak membatalkan mana-mana penyertaan sekiranya syarat penyertaan yang tidak dipatuhi.
  9. Sebarang keputusan Bank Islam mengenai semua perkara yang berkaitan dengan Kempen ini adalah muktamad. Tiada surat-menyurat, rayuan, bantahan atau percubaan untuk mempertikaikan keputusan akan dilayan dalam apa jua keadaan.
  10. Bank Islam berhak untuk menggunakan nama dan gambar-gambar pelanggan atau pemenang untuk tujuan pengiklanan dan publisiti, tanpa sebarang kos atau pampasan.Bank Islam tidak akan bertanggungjawab ke atas apa jua kos, gantirugi, kehilangan, ugutan dan lain-lain hal disebabkan oleh penyertaan dalam Kempen ini.
  11. Dengan mengambil bahagian dalam Kempen ini, pelanggan yang layak dengan ini bersetuju untuk terikat dengan semua terma dan syarat Kempen ini serta memberi persetujuan untuk membenarkan Bank Islam mendedahkan butir-butir peribadi mereka kepada wakil-wakil yang dilantik oleh Bank Islam untuk tujuan Kempen ini.
  12. Hadiah wang tunai di dalam Kempen ini tidak boleh dipindah milik atau ditukar kepada bentuk lain dan tertakluk kepada terma dan syarat yang dinyatakan. Pemilihan pemenang adalah mengikut budi bicara mutlak pihak Bank Islam dan dianggap muktamad. Sebarang pertanyaan,bantahan dan apa juga berkaitan dengannya tidak akan dilayan.
  13. Terma dan syarat ini akan mengatasi mana-mana peruntukan atau representasi yang terkandung dalam mana-mana bahan Kempen (termasuk, tanpa batasan poster atau risalah yang dicetak) serta sebarang bahan pengiklanan Kempen ini.
  14. Segala terma dan syarat ini adalah tambahan dan tanpa prejudis kepada terma dan syarat pembukaan Akaun Simpanan-i Al-Awfar yang sedia ada. Sekiranya berlaku pertikaian di antara terma dan syarat yang terkandung di sini dengan terma dan syarat dalam pembukaan Akaun Simpanan-i Al-Awfar, terma dan syarat ini akan digunapakai setakat berkaitan dengan Kempen ini.
  15. Melainkan apa yang dinyatakan secara spesifik,kesemua terma dan syarat yang merangkumi kesemua akaun yang layak didalam Kempen ini akan terus menjadi sah dan diterima pakai.
  16. Dengan mengambil bahagian didalam Kempen ini ,pelanggan bersetuju bahawa Bank Islam tidak bertanggungjawab keatas apa jua kerugian, kos, ganti rugi walau macam mana berlaku berkaitan atau berikutan dari Kempen ini.
    Pelanggan sedia ada yang mempunyai baki kurang daripada jumlah kelayakan dan ingin melayakkan diri dalam Kempen ini perlu menambah amaun simpanan kepada jumlah yang telah ditetapkan oleh pihak Bank Islam sebagaimana disebut dalam terma dan syarat kempen.
     
  17. Bilangan pemenang dan jumlah wang tunai di bawah Kempen ini adalah seperti berikut :akan menentukan pemenang seperti berikut :
    Bilangan PemenangNilai Wang Tunai
    3RM 3,000,000
    20RM 200,000
  18. Pemenang di dalam Kempen ini akan dimaklumkan melalui surat dan/ atau menerusi panggilan telefon. Selain daripada kaedah pengumuman yang dinyatakan di atas,pemenang di dalam kempen ini akan dimaklumkan melalui laman web Bank Islam www.bankislam.com.my dan / atau akhbar-akhbar utama terpilih.
  19. Hadiah wang tunai akan dikreditkan ke dalam Akaun Simpanan-i Al-Awfar dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh pengumuman pemenang. 
  20. 20. Bank Islam mempunyai hak mutlak untuk menambah, menggugurkan, membetulkan atau meminda mana-mana atau kesemua terma dan syarat Kempen ini pada bila-bila masa. Sekiranya terdapat sebarang perubahan terma dan syarat Kempen ini, notis perubahan tersebut akan dipamerkan di premis-premis Bank Islam atau menerusi mana-mana jenis komunikasi lain yang Bank Islam anggap sesuai. 
  21. Terma dan syarat serta Kempen ini adalah tertakluk kepada Undang-Undang Malaysia.


Soalan-Soalan Lazim
Peluang untuk memenangi RM 3.2 Juta :

Amaun deposit permulaan , penambahan dan deposit berikutnya dalam gandaan RM 1,000 layak untuk Kempen ini. Tempoh Kempen adalah seperti berikut:
Tarikh bermula : 1 Oktober 2013, berakhir : 31 Disember 2013.
- Kekalkan deposit sehingga 30 April 2014.
Bagi memperolehi peluang pelanggan untuk menjadi pemenang amaun simpanan hendaklah dikekalkan di dalam akaun Al- Awfar sehingga 30 April 2014.Undian akan dijalankan pada bulan Mei 2014 atau tarikh lain yang ditetapkan oleh Bank Islam dari masa ke semasa.
  1. Bagaimana untuk saya menyertai?
    • Akaun Baharu

      Anda perlu membuka 
      Akaun Simpanan-i Al-Awfar jika anda tidak mempunyai akaun tersebut dengan Bank Islam dan deposit minimum RM 1,000 sebagai deposit permulaan.
    • Akaun sedia ada

      Pelanggan sedia ada perlu menambah deposit minimum 
      RM 1,000 keatas baki yang sedia ada.
       
  2. Apakah yang perlu saya lakukan untuk mendapat lebih peluang memenangi hadiah wang tunai?

    Anda perlu konsisten mendeposit dalam gandaan RM 1,000 dalam tempoh Kempen untuk mendapat lebih peluang memenangi hadiah wang tunai.
  3. Di mana saya boleh mendeposit / menambahkan wang di dalam Akaun Simpanan-i Al-Awfar saya?

    Penambahan deposit boleh dilakukan melalui semua saluran (Cawangan / CDM / ATM / Perbankan Mudah Alih-i TAP/ Perbankan Internet)

     
  4. pakah kelayakan saya untuk undian di bawah Kempen ini jika saya menyimpan RM 10,000 dalam akaun Al-Awfar?

    Kelayakan undian anda dikira seperti berikut:


    BulanKiraan Kelayakan
    Deposit tambahan di bulan Okt 13
    RM 10,000 = 10 unit
    RM 1,000


    10 unit x 5 = 50 EU
    Deposit tambahan di bulan Nov 13
    RM 10,000 = 10 unit
    RM 1,000


    10 unit x 3 = 30 EU
    Deposit tambahan di bulan Dis 13
    RM 10,000 = 10 unit
    RM 1,000


    10 unit x 1 = 10 EU


     
  5. Dengan menyertai kempen ini adakah saya juga layak menyertai undian untuk undian biasa Al Awfar untuk setiap bulan dan suku tahun?
     
    • Ya, pelanggan boleh menyertai dan layak untuk undian bulanan dan suku tahunan sewaktu menyertai Kempen ini. 
  6. Berapa lama tempoh kempen?

    Kempen bermula: 
    1 Oktober 2013 dan berakhir 31 Disember 2013.

    Walaubagaimanapun, Bank Islam berhak melanjutkan tarikh tamat Kempen jika Bank Islam fikirkan sesuai.
     
  7. Adakah saya dibenarkan untuk mengeluarkan wang simpanan saya semasa tempoh Kempen?

    Ya, anda dibenarkan mengeluarkan wang simpanan sewaktu Kempen berjalan tetapi akan mengurangkan peluang anda untuk memenangi hadiah.
  8. Berapa ramai pemenang di dalam kempen ini?

    Bilangan pemenang dan jumlah wang tunai di bawah Kempen ini adalah seperti berikut:
    Bilangan PemenangNilai Wang Tunai
    3RM 3,000,000
    20RM 200,000
  9. Bilakah tarikh Undian?

    Undian Kempen “Al-Awfar RM 3.2 Million Campaign: Fast Lane To Become A Millionaire” akan diadakan pada bulan Mei 2014.

    Walaubagaimanapun, Bank Islam berhak menukar tarikh undian ke tarikh lain jika difikirkan perlu

     
  10. Sekiranya saya seorang pemenang, bagaimanakah saya akan dimaklumkan?

    Pemenang Hadiah akan dimaklumkan melalui pos dan / atau panggilan telefon. Selain daripada kaedah pemberitahuan yang disebutkan, senarai pemenang hadiah akan dimaklumkan melalui laman web Bank Islam www.bankislam.com.my dan / atau akhbar-akhbar utama terpilih.

     
  11. Bagaimanakah hadiah wang tunai dibayar?

    Hadiah wang tunai akan dikreditkan ke dalam Akaun Simpanan-i Al-Awfar dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh pengumuman pemenang.

     
  12. Bagaimanakah caranya untuk saya mendapatkan maklumat lanjut tentang Kempen ini?

    Untuk maklumat lanjut, sila kunjungi mana-mana cawangan Bank Islam atau hubungi kami di 03 26900 900 atau layari laman web kami di www.bankislam.com.my
     
Nota *Akaun Pelaburan-i Al-Awfar dan Akaun Simpanan-i Al-Awfar Junior tidak termasuk di dalam kempen ini.




PEMENANG 1 JUTA TAHUN LEPAS





Bank Islam Al-Awfar’s Instant Millionaire Receives Her Cash


KUALA LUMPUR, Thursday, [14 March 2013]: A housewife from Kelantan became an instant millionaire today when she received a cash prize of RM1,000,000,00 from Bank Islam Malaysia Berhad (Bank Islam). She was picked the winner of the Bank’s Al-Awfar Million Ringgit Campaign draw which was held last week (4 March).
The winner, Puan Che Limah Binti Che Cob from Tanah Merah, received the prize from Bank Islam’s Managing Director, Y.Bhg. Dato’ Sri Zukri Samat at Menara Bank Islam. The selection of the winner was being witnessed by Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAKIM) and Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).
A euphoric Puan Che Limah said, "When I received the call from Bank Islam informing me that I have won the grand prize of the campaign, I was very surprised. I never thought that it would ever happen. I am very happy about my winning and so glad that I have invested in Al-Awfar. I did not believe that it will be so easy to win.”
“Al-Awfar, a savings account that was launched in March 2009 holds monthly draws to give the account holders the opportunity to win cash prizes of RM100,000, and quarterly draws for cash prizes of RM200,000,” Dato’ Sri Zukri said at the prize presentation ceremony, “However, in appreciation of the overwhelming support and patronage from our customers, the Bank decided to introduce the ‘Million Ringgit Campaign’ to give the winner one million ringgit.”
With Al-Awfar, which literally translates into “prosperous investment”, Bank Islam is the first Islamic bank in the country to offer a savings and investment product that offers cash money as prizes to the account holders.
The Million Ringgit Campaign, which ran from 19 September to 30 November last year, garnered over 17,607 entries, attracting deposits totalling RM347 million of which RM217 million from new-to-bank customers and RM130 million from existing customers.
The Million ringgit draw was opened to both new and existing customers.  Dato’ Sri Zukri explained that to qualify, new customers were required to open an Al-Awfar account with a minimum deposit of RM1,000 while existing Al-Awfar account holders were required to deposit RM1,000 on top of the current balance by 30 November 2012. A minimum RM1,000 balance must be kept in the account at all times for a three-month period starting 30 November 2012 until the draw cut-off date of 28 February 2013.
Dato’ Sri Zukri said, “Through our Al-Awfar campaigns, public awareness of the Bank’s products and services has risen significantly. And this has led to a win-win situation for our customers and the Bank.” 
Given the overwhelming response from the public, the Bank has decided to offer another two Al-Awfar Million Ringgit campaigns. These would be rolled out in July and October 2013.  The special campaigns are in addition to the Al-Awfar monthly and quarterly draws.
 Up until February this year, there have been 5,319 Al-Awfar winners with RM6.2 million worth of cash being given away.




Terma dan Syarat


1. Membuka Akaun
1.1 Saya/kami dikehendaki membuat permohonan untuk membuka Akaun Simpanan-i atau/dan Akaun Pelaburan-i Al-Awfar itu sendiri dan saya/ kami akan terikat dengan Terma dan Syarat yang Mengawal Operasi Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar yang berkuat kuasa dari semasa ke semasa.
1.2. Saya/kami dikehendaki menurunkan contoh tandatangan saya/ kami atau cap ibu jari kanan, alamat terkini dan butiran peribadi lain kepada Bank.



2. Transaksi Simpanan 
2.1 Akaun Simpanan-i Al-Awfar Simpanan permulaan minimum sebanyak RM100 diperlukan untuk membuka akaun. Amaun minimum yang perlu disimpan pada bila-bila masa ialah RM1. Saya/Kami perlu mengekalkan baki minimum sebanyak RM50 di dalam akaun pada setiap masa.
2.2. Akaun Pelaburan-i Al-Awfar Simpanan permulaan minimum sebanyak RM1,000 diperlukan bagi tempoh 1 bulan. Bagi pelaburan bertempoh 3 bulan dan lebih, simpanan permulaan minimum ialah RM500. Simpanan minimum sebanyak RM1,000 perlu dikekalkan pada setiap masa dalam tempoh 1 bulan dan RM500 untuk tempoh 3 bulan dan lebih.



3. Transaksi Pengeluaran
3.1 Akaun Simpanan-i Al-Awfar Pengeluaran perlu dibuat di Mesin Teler Automatik (ATM). Sebagai alternatif, saya/kami perlu menyerahkan slip pengeluaran yang telah lengkap dan menandatanganinya untuk membuat sebarang pengeluaran melalui kaunter. Jika baki di dalam akaun saya/kami berjumlah RM50, saya/kami tidak boleh mengeluarkan sejumlah wang yang lebih kecil daripada RM50 melainkan akaun itu hendak ditutup.
3.2. Akaun Pelaburan-i Al-Awfar Terma pengeluaran dinyatakan di sebelah belakang Sijil Akaun Pelaburan-i. Pengeluaran pramatang Jika berlaku pengeluaran pramatang sebelum cukup tempoh 1 bulan, saya/ kami tidak akan layak memperoleh pulangan (jika ada).
3.3. Bank tidak akan bertanggungjawab atas sebarang entri ke dalam akaun tanpa kebenaran . Oleh itu, saya/kami akan memeriksa dengan teliti setiap entri ke dalam akaun dan memaklumkan kepada Bank jika terdapat sebarang entri tanpa kebenaran sebelum meninggalkan premis Bank.



4. Penyata Baki Akaun - Akaun Simpanan
4.1 Penyata baki akaun tanpa buku dikeluarkan setiap 3 bulan kepada pelanggan dan dihantar melalui pos. Penyata yang dipohon melalui cawangan dan melalui mesin pencetak penyata adalah tertakluk kepada caj : RM5.00 setiap mukasurat (melalui cawangan) dan RM1.00 bagi setiap permohonan (mesin pencetak penyata)

4.2 Penyata baki akaun simpanan akan dikeluarkan kepada pelanggan berdasarkan :-

i. Transaksi akaun simpanan pelanggan hendaklah bersamaan atau melebihi daripada 30 urus niaga dalam tempoh 3 bulan penyata akaun (tidak termasuk transaksi pembayaran keuntungan oleh Bank )

ii. Akaun simpanan yang mempunyai baki minimum sebanyak RM500 pada akhir tempoh penyata.

iii. Untuk akaun dengan baki purata lebih daripada RM10,000 pada akhir tempoh penyata, penyata baki akaun akan dijana secara automatik tanpa mengira kekerapan urus niaga.

4.3 Bank tidak menghantar penyata akaun sekiranya akaun adalah dorman atau tidak aktif bagi tempoh yang ditetapkan oleh Bank. Bank juga boleh berhenti menghantar penyata akaun sekiranya penyata tersebut tidak dituntut atau tidak dapat dihantar atas sebarang sebab .



5. Pemberian Kuasa
Semua pendepositan cek, cek jurubank, draf bank, Sijil Hutang Boleh Niaga Islam, kiriman wang, kiriman pos, waran dan instrumen lain yang tak laku perlu dikembalikan secara hantar tangan atau menerusi pos berdaftar kepada saya/kami di alamat terakhir di dalam rekod Bank dengan risiko dan kos di bawah tanggungan saya/kami



6. Akaun Dorman dan Wang Tak Dituntut
6.1 Akaun Simpanan-i Al-Awfar Saya/ Kami dikehendaki melakukan transaksi sekurang-kurangnya sekali setahun. Bank akan menganggap akaun saya/kami sebagai dorman jika akaun itu tidak aktif dalam tempoh satu tahun dari tarikh transaksi terakhir. Jika akaun itu tidak aktif selama 7 tahun, baki daripada akaun tersebut boleh dianggap sebagai Wang Tak Dituntut dan patut dipindahkan ke Pendaftar Wang Tak Dituntut selepas tempoh berkenaan. Ini termaktub di bawah Akta Wang Tak Dituntut 1965.
6.2 Akaun Pelaburan-i Al-Awfar Akaun Pelaburan yang tidak digunakan selama 7 tahun akan dipindahkan ke Pendaftar Wang Tak Dituntut di bawah Akta Wang Tak Dituntut (UMA) 1965.
6.3 Caj perkhidmatan tahunan sebanyak RM10 akan dikenakan dan diambil daripada Akaun Simpanan selagi ianya kekal dorman. Caj perkhidmatan akan dikenakan sehingga baki akhir dihantar ke Pendaftar Wang Tidak Dituntut.

6.4 Sekiranya baki kredit di dalam akaun simpanan kurang daripada RM10, baki kredit tersebut akan ditolak sebagai bayaran caj perkhidmatan tahunan dan akaun simpanan tersebut akan ditutup.



7. Pengisytiharan Pemegang Akaun Bersama
Kami dengan ini mengesahkan dan bersetuju SALAH SEORANG/KESEMUA kami perlu menggunakan akaun tersebut dari semasa ke semasa. SALAH SEORANG/KESEMUA tandatangan pada sebarang resit pengakuan atau pada sebarang bentuk dokumen lain yang diberikan kepada Bank adalah sah dan efektif sebagai lepas tanggungan kepada Bank bagi semua dana dan perkara-perkara yang berkaitan dengan Akaun Simpanan-i Al-Awfar kami. Sekiranya berlaku kematian salah seorang daripada kami, Bank diberi kuasa untuk membayar sebarang baki kredit yang tinggal dalam Akaun Bersama ini kepada individu yang masih hidup sebagai pemegang amanah kepada benefisiari yang telah meninggal dunia itu.



8. Pembekuan dan Penutupan Akaun 
8.1. Sekiranya berlaku kematian, hilang akal atau muflis dan sebaik sahaja menerima notis sebenar, Bank akan dengan segera membekukan akaun itu.
8.2. Bank berhak menutup akaun pelanggan jika sekiranya jumlah Lebihan Penggunaan tidak dibayar lebih dari jangka masa yang ditetapkan oleh pihak Bank dari semasa ke semasa.
8.3 Sekiranya, pihak Bank mengesyakki akaun pelanggan di gunakan untuk atau terlibat dalam aktiviti penipuan, pihak Bank akan memberi notis bertulis kepada pelanggan untuk penerangan atau pengesahan transaksi tersebut. Sekiranya pelanggan gagal member penjelasan memuaskan Bank, pihak Bank berhak untuk menutup atau membekukan atau bebaliknya mengendalikan akaun pelanggan tersebut sebagaimana diperlukan oleh Bank.



9. Untung dan Rugi
9.1 Keuntungan yang dijana oleh perniagaan dikongsi bersama mengikut terma dalam kontrak dan kerugian (jika ada) akan ditanggung hanya oleh pendeposit dan Bank tidak akan bertanggungjawab menanggung sebarang kerugian kecuali atas salah laku dan salah urus oleh Bank.
9.2 Sekiranya keuntungan sebenar yang diisytiharkan adalah lebih tinggi daripada yang dijangka, pelanggan hendaklah mengetepikan haknya untuk menuntut perbezaan keuntungan dari Bank (tanazul). Bank berhak ke atas lebihan keuntungan tersebut. Sekiranya keuntungan sebenar yang diisytiharkan lebih rendah daripada yang dijangka, Bank tidak boleh menuntut perbezaan keuntungan tersebut daripada pelanggan.



10. Cabutan Hadiah
Cabutan hadiah akan diadakan setiap bulan. Walau bagaimanapun, Bank mempunyai budi bicara untuk mengkaji semula kekerapan cabutan hadiah itu.



11. Kelayakan Cabutan Hadiah 
11.1 Hanya akaun yang aktif berhak memasuki cabutan. Jika pemegang akaun meninggal dunia, akaun itu masih berhak memasuki cabutan dalam tempoh 12 bulan dari tarikh kematian.
11.2 Setiap RM100 pelaburan berhak mendapat 1 kelayakan cabutan.
11.3. Setiap simpanan hendaklah kekal untuk tempoh tidak kurang daripada 30 hari dari tarikh tamat cabutan hadiah bagi membolehkan pelanggan layak memasuki cabutan hadiah.



12. Tuntutan Hadiah Wang Tunai oleh Benefisiari daripada Akaun Si Mati
Tuntutan Hadiah Wang Tunai hanya boleh dibuat oleh benefisiari jika hadiah diterima dalam tempoh 12 bulan dari tarikh kematian. Sebarang hadiah yang diterima selepas 12 bulan dari tarikh kematian, hadiah itu akan dimansuhkan dan akaun akan didebitkan jika hadiah telah dikreditkan ke dalam akaun Si Mati. Benefisiari hanya layak menuntut baki terkumpul dalam akaun itu.



13. Saya/ Kami dengan ini mengesahkan dan mengisytiharkan bahawa saya/ kami bukan:-
a. Kakitangan tetap dan / atau kakitangan kontrak Bank Islam;
b. Keluarga yang hampir dengan kakitangan tetap dan/atau kakitangan kontrak Bank Islam; atau
c. Wakil dan/atau ejen (termasuk ejen pengiklanan dan promosi) Bank Islam.



14. Pemberitahuan Pemenang
Pemenang hadiah utama akan diberitahu melalui surat dan/ atau menerusi panggilan telefon. Selain daripada kaedah pengumuman yang dinyatakan di atas, pemenang (termasuk Hadiah Utama) akan dimaklumkan melalui laman-web Bank Islam www.bankislam.com.my dan/ atau akhbar-akbar utama terpilih.



15. Keputusan Pemenang
Keputusan pemenang adalah muktamad. Sebarang rayuan dan surat menyurat tidak akan dilayani.



16. Pengiklanan dan Promosi
Bank Islam mempunyai hak untuk menggunakan nama dan gambar pemenang dan maklumat lain bagi tujuan pengiklanan dan promosi..



17. Hadiah
Hadiah wang tunai akan dikreditkan ke dalam Akaun Simpanan-i Al-Awfar dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh pengumuman pemenang. Bagi Akaun Pelaburan-i Al-Awfar (pelanggan yang tidak mempunyai Akaun Simpanan-i Al-Awfar), Bank akan membuka Akaun Simpanan-i Al-Awfar untuk tujuan pengkreditan hadiah wang tunai.



18. Pembayaran Zakat
Bank akan membayar zakat perniagaan atas jumlah nisab yang wajib dikenakan zakat, termasuk simpanan pelanggan yang telah menjadi modal untuk aktiviti perniagaan Bank. Oleh itu, pelanggan tidak perlu lagi membayar Zakat atas simpanan/ pelaburan mereka.



19. Perubahan terhadap Terma dan Syarat
Bank mempunyai hak untuk menambah, menggugurkan, membetulkan atau mengubah sebarang atau kesemua Terma dan Syarat pada bila-bila masa. Perubahan-perubahan itu akan berkuat kuasa apabila notis dipamerkan di premis-premis Bank atau dimaklumkan menerusi mana-mana jenis komunikasi lain yang Bank anggap sesuai.



20. Pertukaran Alamat
Jika terdapat sebarang perubahan alamat saya/ kami, saya/ kami akan memberitahu Bank dengan segera. Ini penting bagi memastikan bahawa semua bentuk komunikasi sampai kepada saya/kami tepat pada masanya.





Sepintas Lalu
1.
Apakah Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar?
Al-Awfar merupakan akaun simpanan dan pelaburan yang unik. Akaun ini berlandaskan prinsip Mudharabah, iaitu satu kontrak perkongsian keuntungan.
 
2.
Apakah maksud Al-Awfar?
Al-Awfar bermaksud “pelaburan mewah”.
 
3.
Apakah perbezaan antara Akaun Simpanan-i dan Akaun Pelaburan-i Al-Awfar dengan Akaun Simpanan-i dan Akaun Pelaburan-i biasa (GIA)?
Akaun Simpanan dan Akaun Pelaburan-i Al-Awfar merupakan akaun ganjaran yang menawarkan banyak ciri-ciri tambahan, termasuk jangkaan pulangan Mudharabah atas simpanan dan pelaburan (jika ada). Di samping itu, penyimpan berpeluang menerima hadiah wang tunai daripada Bank melalui cabutan hadiah pada setiap bulan dan suku tahunan.
 
4.
Adakah Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar berbentuk perjudian?
TIDAK. Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar bebas daripada sebarang elemen perjudian.
 
5.
Adakah Akaun Simpanan dan Pelaburan Al-Awfar-i patuh Syariah?
YA. Majlis Penasihat Syariah Bank Islam telah meluluskan produk ini dalam mesyuarat mereka yang ke-102 pada 7 April 2008 (30 Rabiulawal 1429H).
 
6.
Adakah cabutan hadiah dibenarkan mengikut Undang-undang Syariah?
YA. Cabutan hadiah dibenarkan jika tidak terdapat elemen riba, gharar (ketidakpastian) dan maysir (perjudian).
 
7.
Apakah asas kebolehizinan cabutan bertuah dalam Islam?

1. Al-Quran, dalam Surah Ali ‘Imran ayat 44

Description: http://www.bankislam.com.my/bm/publishingimages/articles/Surah%20Ali%20Imran%20verse%2044.gif
Yang demikian itu adalah sebahagian daripada berita-berita ghaib (tidak boleh dilihat, iaitu berita-berita tentang kerajaan terdahulu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan mengenainya) yang Kami wahyukan kepada kamu (Ya Muhammad ). Padahal kamu tidak berada bersama-sama mereka, ketika mereka melemparkan anak-anak panah mereka (untuk mengundi) siapa antara mereka yang akan memelihara Maryam(Mary); dan kamu tidak berada di sisi mereka ketika mereka bersengketa.
 
8.
Adakah cabutan hadiah itu dilakukan secara telus kepada orang ramai?
YA. Terdapat satu jawatankuasa cabutan bebas luar yang akan memerhatikan proses cabutan tersebut.
 
9.
Apakah perbezaan antara Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar dengan produk pesaing yang lain?
Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar merupakan produk pertama seumpamanya yang diperkenalkan oleh sesebuah bank Islam. Produk ini mematuhi semua kehendak Syariah.
 
10.
Di manakah Bank Islam melaburkan dana yang disimpan oleh pelanggan?
Bank Islam melaburkan dana itu dalam pelaburan patuh Syariah yang diluluskan oleh Majlis Penasihat Syariah Bank.
 
11.
Bolehkah hadiah wang tunai yang diterima digunakan untuk tujuan Ibadat, contohnya untuk menunaikan Haji dan Umrah atau untuk memberi zakat dan sedekah? 
YA. Hadiah wang tunai itu adalah dari sumber yang Halal. Setelah menerima hadiah wang tunai tersebut, pelanggan bebas menggunakannya untuk sebarang tujuan.
 
12.
Adakah hadiah wang tunai diambil daripada keuntungan yang diperoleh melalui Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar?
TIDAK. Hadiah wang tunai itu disediakan oleh Bank dan bukan diambil secara khusus daripada keuntungan Akaun Simpanan dan Pelaburan-i Al-Awfar.
 






Kempen BIMB tingkat simpanan, pelaburan

Kuala LumpurL Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB) menjangka kempen “Impian Seumur Hidup”, yang bermula semalam hingga 30 September 2013 akan meningkatkan jumlah akaun Simpanan dan Pelaburan Al-Awfar.
BIMB berkata, seperti dalam kempen sebelum ini, inisiatif promosi terbaru itu juga menawarkan peluang kepada pelanggan untuk memenangi hadiah berupa wang tunai sehingga RM1 juta.

“Sehingga ini, bank menerima deposit kira-kira RM1.54 bilion melalui Al-Awfar, yang mana 90 peratus daripadanya adalah Akaun Simpanan Al-Awfar,” katanya dalam kenyataan di sini semalam

“Pelanggan baru boleh mengambil bahagian dengan membuka satu akaun Al-Awfar, dengan mendeposit minimum RM1,000 manakala pelanggan sedia ada perlu menambah tambahan RM1,000 di dalam baki semasa masing-masing,” katanya.

Untuk layak bagi cabutan bertuah, pemegang akaun perlu mengekalkan baki minimum RM1,000 di dalam akaun masing-masing sehingga 31 Disember, 2013.
Katanya, setiap RM1,000 yang didepositkan akan memberikan satu penyertaan bagi hadiah cabutan bertuah.
Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/02Harian Metro





2 comments: